Tutoriál pro Illustrator – deformace obálkou

Dnešní tutoriál ani tak nebude návodem k tvorbě konkrétní grafiky (i když to vlastně trochu taky :o)), ale hlavně se mrkneme na jednu možná méně využívanou funkci programu – deformaci obálkou.

poznamkaPozn.: Tutoriál je psán pro Illustrator CS3, ale tvořit můžete takřka v jakékoliv verzi programu. Je určen převážně pro začínající uživatele, vyžaduje však alespoň základní znalosti aplikace. Případně uvedené klávesové zkratky platí pro Mac OS X, uživatelé Windows si nahradí Cmnd za Ctrl a Opt za Alt. Některé obrázky níže si můžete rozkliknout na větší náhled.

Jak praví nápověda aplikace, obálky jsou objekty, které deformují nebo mění tvar vybraných objektů. Laicky řečeno, strčíte něco do obálky a obálku zmuchláte. Stejně tak se samozřejmě zmuchlá i to něco uvnitř. Výhodou illustrátorské obálky je, že ji i objekt (objekty) uvnitř můžete kdykoliv v budoucnu zmuchlat jakkoliv jinak nebo dokonce vrátit i do původního „nezmuchlaného“ stavu. Objekty můžete deformovat buď s pokřivením, mřížkou nebo horním objektem. My si dnes na konkrétním příkladu ukážeme pokřivení s mřížkou.

ill_tutorial_deformace_mrizkou_01

1) Vytvořte si imaginární filmový pás. Postup tady snad ani popisovat nemusím… prostě jeden dlouhý černý obdélník, na něm pár větších bílých s mírně zaoblenými rohy a dva řádky menších (vyseknutých do černého Cestářem) coby perforace filmu. Do políček filmu umístěte libovolné objekty. Já našel ve svém archivu nějaká zvířátka, ale moc se s tím nezdržujte – pro ukázku funkce to není zcela podstatné. Jedno políčko ale vyplňte nějakým přechodem a jedno libovolným vzorkem.

ill_tutorial_deformace_mrizkou_02

2) Komplet všechny objekty seskupte do skupiny (Cmnd+G, na PC Ctrl+G) a zvolte Objekt > Deformace obálkou > Vytvořit s mřížkou (1 řádek, 3 sloupce). Samozřejmě čím více řádků a sloupců si navolíte, tím více budete moci následně objekt upravovat. Ale upřímně – tím větší v tom taky budete mít za chvíli zmatek. Takže je dobré se malinko zamyslet a spíš to nepřehánět…

ill_tutorial_deformace_mrizkou_03

ill_tutorial_deformace_mrizkou_04

3) A jdeme si hrát :o) Jednotlivými kotevními body mřížky můžete hýbat buď nástrojem Mřížka (U) nebo nástrojem Přímý výběr (A) – je to úplně jedno. Můžete pracovat s jedním nebo více body zároveň, můžete upravovat také táhla jednotlivých kotevních bodů, můžete přidržet Shift pro tažení bodů „v rovině“ – prostě pracujte s obálkou jako s jakoukoliv jinou cestou v Illustratoru. Pro naši ukázku jsem řádně zatáhl vždy dva body nad sebou na střídačku jednou dolů a jednou nahoru (viz obrázek).

ill_tutorial_deformace_mrizkou_05

4) Asi už jste pochopili, jak krásně můžete takto tvarovat různé objekty a skupiny objektů. Ale co kdybyste se v této chvíli rozmysleli, že tomu ptákovi modré oči nesedí, a že by vypadal mnohem šíleněji s rudými kukadly…? Žádný problém. Označte grafiku (obálku) a podívejte se doleva na horní lištu programu. Uvidíte tam dvě ikonky – Upravit obálku a Upravit obsah. Klikněte na Upravit obsah a rázem jste jakoby uvnitř obálky a můžete editovat její obsah. Pokud je tento obsah složitější a obsahuje mnoho objektů, vřele doporučuji vybírat potřebné objekty k editaci v režimu Obrysy. Nemusím snad ani podotýkat, že pokud budete chtít naopak editovat obálku, tak kliknete na horní liště zase na ikonu Upravit obálku :o)

ill_tutorial_deformace_mrizkou_06

ill_tutorial_deformace_mrizkou_07

ill_tutorial_deformace_mrizkou_08

tipTip: Rychleji než ježděním s kurzorem do rohu k ikonce se na úpravu obsahu obálky dostanete prostým dvojklikem kamkoliv na grafiku. Vyzkoušejte…

5) Pokud si vše rozmyslíte, můžete celou dosavadní akci „zrušit“ volbou nabídky Objekt > Deformace obálkou > Uvolnit. Vzniknou vám dva objekty. Jeden ukazuje tvar obálky, ve které jste měli objekt „zmuchlaný“ a ten můžete klidně smazat. Zůstane vám tak původní, deformacemi zcela nedotčený objekt, se kterým můžete začít „od nuly“ dělat, co libo.

ill_tutorial_deformace_mrizkou_09

ill_tutorial_deformace_mrizkou_10

6) Pokud jste naopak s výsledkem stoprocentně spokojeni, můžete zvolit Objekt > Deformace obálkou > Rozdělit a definitivně dát objektům v obálce kýžený tvar a rozdělit je.

ill_tutorial_deformace_mrizkou_11

ill_tutorial_deformace_mrizkou_12

7) A na závěr se v krátkosti podíváme na některé volby obálky (Objekt > Deformace obálkou > Volby obálky). Jelikož jsme si vyplnili na začátku jedno políčko našeho kinofilmu přechodem a jedno vzorkem, zaměříme se právě na tyto položky voleb. Jejich zapnutím nebo vypnutím samozřejmě ovlivníte chování patřičných objektů. Můžete si to krásně vyzkoušet se zapnutým náhledem…

ill_tutorial_deformace_mrizkou_13

ill_tutorial_deformace_mrizkou_14

V drtivé většině případů asi bude lepší mít tyto volby zapnuté. Deformovat vzhled pak logicky určuje, zda se budou s objektem deformovat i případné atributy vzhledu (efekt, grafický styl). A s hodnotou Věrnost to moc nepřehánějte, zvláště pokud deformujete skutečně složité objekty a máte pomalejší počítač ;o)

blog comments powered by Disqus
© 2005–2018 Mach Napište mně