3.-4. 5. 2008 – Po valašských kotároch

První květnový víkend byl ve znamení sakra příjemného dvoudenního courání po Valašsku.

V sobotu kolem deváté necháváme auto v malebné osadě Pulčín a jdeme omrknout poměrně známé Pulčínské skály. Původní plán zněl, že to jen tak „oběhnem a valíme dál“. Hmmm, půl hoďky škrábání se nahoru a neméně náročný sestup nebyl zrovna nejoddychovější částí výletu :o) Ale místo je to opravdu krásné...

Vracíme se na modrou a po nepříliš záživné lesní cestě k Čertovým skalám sledujeme, jaké škody zde za sebou zanechala nějaká ničivá vichřice... místy skutečně solidní polomy.

Čertovy skály působí impozantním dojmem, který ovšem velmi kazí fakt, že leží u frekventované silnice a jen několik desítek metrů od nich se nachází motorest, parkoviště atd. Na (z našeho laického pohledu) takřka kolmých a dokonale rovných stěnách procvičuje své schopnosti několik lezců a mně doposud není jasné, jak se dá po takové skále šplhat :o)

Mažeme dál po Vizovické naučné stezce (a modré turistické), pořád lesem a nahoru, přes Krajčici a Láz až na celkem známé Vařákovy paseky – dějiště masakru místních obyvatel na samém konci II. světové války.

Krásné louky plné rozkvetlých květů, sluníčko svítí, výhledy excelentní... co víc si přát. Dáváme pauzu a chvíli se válíme na prohřáté trávě. Nedaleko si pár rodin s dětmi opéká špekáčky, ale ani přes naše nápadně vyzývavé pohledy a spousty jasně pochopitelných narážek se pozvání nedočkáváme :o) Tak nic, dáváme svoje rohlíky se salámem ze staniolu a vracíme se dva kiláky po modré zpět na rozcestí. Odbočujeme na žlutou a kolem Lačnovských skal pomalu scházíme z hřebene. Po nějaké chvilce konečně vycházíme z lesa a já se kochám neskutečně krásnými výhledy na valašskou krajinu plnou lesů, okrášlenou pastvinami a loukami s rozesetými solitérními stromy a keři.

Následuje setkání se stádem kraviček, z nichž jedna měla takové vemínko, že by z něj mohla pár dní prosperovat středně velká mlékárna. Zatahuje se, takže schovávám foťák a za chvíli už nasazujeme kapuce. Naštěstí přeháňka nebyla ani prudká ani dlouhá, tudíž kolem Lačnovských rybníků už procházíme opět za slunečného počasí.

V Horní Lidči hledáme hospodu s jídlem, ale bohužel tam v tomhle směru chcípl pes, takže chvíli posedíme na zahrádce jedné cukrárny, kde mají točený pivko (!), přes telefon zamlouváme ubytování ve vedlejší Francově Lhotě, dopíjíme a rozdělujem se. Holky jdou po silnici do zmíněné Fr. Lhoty a my s Kamilem mažeme přes kopec po žluté do Pulčína pro auto. Nádherné podvečerní slunce nasvětluje zase ty neskutečné scenérie valašské krajiny plné luk, pastvin a vesniček mezi zalesněnými kopci. Asi nejhezčí část výletu. Autem do Lhoty, bágle na pokoj v Ranči u Zvonu a šup do hospůdky. Hladoví do sebe nahážeme večeři a nad mapou hodnotíme ušlapaných 30 kiláků a plánujeme trasu na zítra. U pivka pak mastíme přes půlnoc kostky a karty...

Druhý den se probouzíme do prosluněného rána s modrou oblohou a popojíždíme do nedalekého motorestu u Čertových skal, kolem kterého jsme šli včera. Parádní snídaně nás nabíjí na celý den, dělám pár fotek skal a jedeme do obce Zděchov, kde necháváme auto. Po neznačené lesní cestě vycházíme k hřebeni, kde se napojujeme na žlutou a drápeme se (doslova!) na vrchol Filka. Po zelené krásnými smíšenými lesy s občasnými výhledy na obě strany pokračujeme až na vrch Jahodný, kde začínáme přes famózní louky sestupovat dolů do obce Hovězí (pro mě jako zapřísáhlého masožrouta půvabný název :o)).

V Hovězí dáváme pivko a kafčo a při následném táááhlééém a nekonečném výstupu po žluté do sedla Stříbrník si nakonec libujeme, že v dědině nevařili a tudíž netáhneme do kopců navíc ještě plné žaludky :o) Kolem motokrosové trati s řádícími motorkáři (v té romantické krajině opravdu jak příslovečná pěst na oko) docházíme na lesní cestu, kde jsme ráno výlet začínali a vracíme se k autu u Zděchova.

Celý výlet zakončujeme v zatraceně příjemné kolibě nedaleko Hovězí. Návštěvu můžeme jen doporučit... pěkné stylové prostředí, obrovské porce vynikajících jídel za rozumné ceny. No a pak už jen proti zapadajícímu slunci zpátky k Brnu a domovům. Hodně povedený dva dny!

Sobotní trasa

Nedělní trasa

FOTOGALERII Z VÝLETU NAJDETE ZDE!!!

Na výšlapu jsem nacvakal i materiál na nějaké spojovačky, takže kdo má zájem se porozhlédnout po Valašsku ve velkém rozlišení, ať pohledá v příslušné sekci fotogalerie tohoto webu.