29. 3. 2014
Studenecko cestou necestou...

U Studence už jsme byli mockrát a tamní krajinu plnou rybníků, krásných lesů, remízků a solitérních stromů v polích a pastvinách, kde stěží potkáte živou duši, máme fakt moc rádi. Když ale jde člověk po stejné cestě už poněkolikáté, přecejen ztrácí výlet trošku své kouzlo. A navíc v dnešní době, kdy má v sobě GPS modul pomalu každý telefon, je chození mimo turistické značky snadnější než kdy předtím ;o)

studenecko_03-2014_mapa
Klikni pro přesun na mapy.cz

Před sedmou ráno necháváme auto ve Studenci na nádraží a s manželkou a kamoškou vyrážíme jarním slunečným jitrem po žluté TZ (zatím) směr Pyšel. Touhle cestičkou smrkovým lesem, kolem překrásného rybníka Maršovec (spousta vodního ptactva) a nakonec břízami lemovanou cestou mezi poli už jsem šel tolikrát a přesto jsem pokaždé tímhle úsekem nadšen. Krásná krajinka….

studenecko_03-2014_clanek1

U kapličky Panny Marie těsně nad Pyšelem (po odlovu jednoduché kešky) opouštíme turistické značení a po cestě nad vesnicí docházíme k polní cestě vedoucí směrem k lokalitě V Horních lesích. Pod polem vedle Pyšele se leskne hladina rybníka s opravdu podivným názvem Berkules a my si to štrádujeme krásnou polňačkou k lesu…

studenecko_03-2014_clanek2

Po okraji lesa docházíme k železniční trati a za ní už vidíme nám dobře známý březový hájek ukrývající nádherný zatopený syenitový lom, ze kterého se těžil kámen na stavbu trati Studenec–Velké Meziříčí, jejíž provoz byl zahájen už v roce 1886. Ája se snaží (neúspěšně) odlovit multikeš, já dělám pár snímků oblíbeného místa a jde se dál.

studenecko_03-2014_clanek3

Naše další cesta vede po zelené TZ přes pole k osadě Spálený Dvůr, překračujeme silnici mezi Budišovem a Kojatínem, v osadě Doubrava scházíme ze značky a noříme se do úžasných smrkových a smíšených lesů. U rybníčka Mrňák (krásné jméno, že? :o)) dáváme chvilku pauzu (z této strany jsme ho ještě neviděli) a kolem retenční lesní nádrže a rybníka Podhájek docházíme po kraji lesa k rybníku Valdíkovskému. Přes louky přecházíme k dalšímu lesu a podél potoka se dostáváme k nádhernému rybníku Mrkovec (dneska fakt nejhezčí!) ukrytému v lesích u obce Kojatín. Tady musí být v létě koupačka!

studenecko_03-2014_clanek4

Od Mrkovce to bereme zhruba jihovýchodním směrem a přes různé lesíky, pastviny, po lesních cestách i mimo ně, míjíme rybníky Přibyl, Kacíř a Štěpánek až nakonec docházíme k železniční trati Brno–Jihlava. Zarostlým lesem pod náspem se probíjíme pichlavými keři a ostružiním až k odbočce ke Studeneckému rybníku, kam je potřeba zajít pro kešku. Ája zapisuje log a já se na břehu kochám krásným rozhledem přes rozlehlou hladinu rybníka s ostrůvkem uprostřed.

studenecko_03-2014_clanek5

Vracíme se ke glajzám a podél rybníka s dalším půvabným názvem Hlad, kde nás krátce zdržuje Markétin rozhovor s ropuchou, pomalu docházíme zpátky na studenecké nádraží k autu.

Zhruba dvacku kiláků jsme ledabylým tempem v krásném jarním dni sfoukli za nějakých šest hodin, žádné výrazné klesání ani stoupání v tomhle kraji nečekejte. Znovu se mně potvrdilo, jak osvěžující může být chození mimo turistické značky a kolik překrásných cest a přírodních zákoutí může člověk objevit. Zkuste to taky ;o)

FOTOGALERII Z VÝLETU NAJDETE ZDE

PS: Po cestě jsem testoval vodní filtr Sawyer mini, takže jsem glgal vodu ze dvou rybníků a zatopeného lomu u Kojatína a spokojenost náramná. Stojatá rybniční voda plná žabince a jiného sajrajtu měla po rychlé filtraci zcela čirou barvu a hlavně ani náznak „rybničního zápachu“… prostě voda jak z nejlepší studánky. A jelikož jsem se doposud nepo****, tak i v tomhle (nejdůležitějším) aspektu filtr očekávaně plní to, co jeho výrobce slibuje a zaručuje. Už se těším, jak se při výšlapech v letních vedrech budu občerstvovat studenou vodou z libovolného vodního zdroje, zatímco ostatní budou pocucávat nechutně zteplalé nápoje ze svých batohů ;o) O výhodě netahat se třeba v letních horách se dvěma plnými PETkami na hrbu a místo toho si doplnit vodu/napít se takřka kde libo ani nemluvím…

Všeříkající video představující filtr Sawyer natočili kluci z bushcraftportal.cz, takže kdo má zájem se o téhle unikátní věcičce dozvědět víc, tak se může mrknout:

Filtry Sawyer můžete v ČR sehnat buď právě u Bushcrafťáků anebo u pohodáře Petra z nalehko.com.