Údolím Bílého potoka
24. 8. 2013

Procházka (cca 23 km) z Vlkova údolím Bílého potoka přes Šmelcovnu na Javůrek…

udolim-bileho-potoka-24-8-2013_mapa

Předposlední srpnová sobota slibovala celkem pěkné počasí, Ája ani nikdo jiný na výlet nemohl, tak jsem vypadl sám. Vstávám ve 3:30 a vlakem ve třičtvrtě na pět už valím do Brna. Tady asi půl hoďky pozoruji neuvěřitelné panoptikum sobotního rána na hlavním nádru (bezďáci, smažky, smrdící chcánky a zvratky, po kotníky bordelu… mňam!) a následně se přesunuji vlakem do Vlkova (směr Žďár n. S.).

Z Vlkovského nádraží jdu kousek po silnici a jakmile narážím na zelenou značku, stáčím se po ní doprava směrem k Radostínskému mlýnu, kde už na mě „čeká“ Bílý potok, který mě bude v podstatě provázet celý den. Je pod mrakem, takže focení slunečních paprsků pronikajících do ranního lesa se nekoná, ale to neva. Nikde ani noha, v lese krásné ticho, takže co víc si můžu přát. Užívám si tu pohodičku naplno, když najednou asi dva metry přede mnou vyskočí z porostu u cesty srnka. Několikasekundová zástava hercny z leknutí mě nemůže ohrozit a za chvilku už šlapu dál ;o) U rozcestí Velký Žlíbek přecházím silnici a po několika desítkách metrů opět oceňuji aplikaci Mapy.cz v mobilu. Značkaři KČT si tady totiž opět zahráli oblíbenou hru s názvem „Na rozcestí značky nedáváme aneb Kdo hledá, najde“. Vycházím nahoru na hřebínek nad potokem a při výhledu přes pole směrem k Velké Bíteši dokonce na chvíli vykukuje slunce, takže mikina do batohu, foťák z batohu.

udolim-bileho-potoka-24-8-2013_foto1

Lesem scházím k rozcestí Pod Horkou a kolem kamenolomu si to štráduji do obce s malebným názvem Křoví. Z dědiny se pak táhne dlouhatánská polňačka, po které nakonec docházím k lesu a znovu se připojuji k potoku. Procházím kolem pěkně spraveného Rýglovského mlýna a občas si jdu k vodě zablbnout s focením na dlouhý čas. Jelikož se zásadně netahám se stativem, tak na mě musí být ze břehu božský pohled, když čupím na šutru uprostřed potoka, před sebou na kameni foťák podložený větvičkami a malými kamínky a čekám až proběhne desetisekundová expozice :o)

udolim-bileho-potoka-24-8-2013_foto2

Pořád kolem potoka míjím Spálený mlýn a přicházím k Pavlovcovu mlýnu. Tam se na mě ze vrat vyřítí dva slušně velcí hafani, takže zůstávám stát bez hnutí a s úsměvem na rtu poslouchám, jak jejich majitel volá, že „jsou hodní a nic mně neudělají“. Tuhle větu od pejskařů prostě miluju! Jeden ze psů se zastavuje dost daleko přede mnou a pomalu se vrací k pánovi, zatímco druhý běží dál. A když doběhne asi na dva metry ode mě, tak se zastaví, podívá se mně do očí, načež hodí nehoráznou šavli :o))) Fakt nekecám a nevím, co na mně tak hroznýho viděl, ale prostě přiběhl a poblil se :o)))

Od rozcestí u Pavlovcova mlýna začíná nejhezčí část údolí Bílého potoka plná brodů a lávek. Za velkého stavu vody nebo když je namrzlo počítejte s velkou srandou. Teď je ale po srpnových vedrech vody málo a potok se dá co chvíli přeskákat po kamenech nebo s dobrými botami i projít přímo nízkou vodou. Kochám se moc pěknou přírodou v téhle části výletu, znovu fotím vodu na dlouhý čas a co chvíli přeskakuji potok nebo přecházím přes lávky různých kvalit a stáří.

udolim-bileho-potoka-24-8-2013_foto3

U jedné takové mě čeká zajímavé zpestření výšlapu. Těsně přede mnou přechází lávku složenou ze dvou starých smrkových kmenů asi padesátiletá manželská dvojice trampů s velkými bágly (tipuji týdenní velkej čundr). Pán přechází v pohodě, ale jeho žena se uprostřed lávky trošku bojí kluzkého místa, kde je z kmenů sloupaná kůra. Prosí manžela, aby se vrátil na lávku a podal jí ruku. Ten tak činí a v momentě, kdy oba stojí uprostřed se ozve rána jak z děla, oba kmeny praskají a dvojice padá do potoka. Valím hned k nim, jestli jsou v pořádku, ale kromě leknutí a několika odřenin jim naštěstí nic není. A samozřejmě jsou durch mokří. Za chvilku už se tomu ale na břehu usmívají a pán jen suše poznamenává, že jim ten týden pěkně začíná :o) Loučím se, přeji hodně štěstí na další cestě a jelikož mně sejmuli přechod přes vodu, tak probíhám přes blízký brod přímo nízkou vodou.

udolim-bileho-potoka-24-8-2013_foto4

Kolem fakt hezkého mlýna Ve Žlebě pak pokračuji dál a od Maršovského mlýna už celkem dost nudnou cestou docházím na známou Šmelcovnu. Přemýšlím o jednom na žízeň, ale hospoda je obsypaná cyklisty, tak na to kašlu a rovnou pokračuji do kopce nad údolí směrem na Javůrek. Tam taky po chvilce docházím a mám kliku, že paní hospodská zrovna odemyká knajpu. Beru si jedno orosený na zahrádku a čekám na Áju, která pro mě za chvíli přijíždí autem. Príma den…