Vysoké Tatry – srpen 2013
Na Kôprovský štít

Túra č. 1: Štrbské pleso, Popradské pleso, Mengusovská dolina, Veľké Hincovo pleso, Kôprovský štít a zpět
Stoupání 1323 m, klesání 1323 m, vzdálenost cca 20 km, čas cca 8 hod.

Cesta po červené ze Štrbského na Popradské pleso je sice trošku turistická nuda, ale první výhledy na tatranské kamenné velikány ve slunečném ránu jsou obzvlášť pro člověka, který do Tater zavítá poprvé, skutečně nádherné. Na Popradském dáváme krátkou pauzu, okukujeme pleso a serpentiny na protější Ostrvu (1984 m n. m.) a mažeme dál – do Mengusovskej doliny.

Překrásná 8 km dlouhá Mengusovská dolina je uzavřena z jedné strany Popradským hrebeňom a ze strany druhé ji odděluje od Mlynické doliny masiv bašt kolem vrcholu Satan (2421 m n. m.), který začíná vrchem Patria (2203 m n. m.), pokračuje Malou- (2289 m n. m.) a Prednou Baštou (2373 m n. m.), zmíněným Satanem s jeho menšími kamarády – vrcholy s neméně úžasnými názvy Pekelník a Diablovina (2390 m n. m.). Trojvrchol Zadnej Bašty (2380 m n. m.) pak následuje dvojice Malá a Veľká Capia (2310 m n. m.) veža a celý masiv zakončuje Hlinská veža (2340 m n. m.).

VT_08-2013_Mengusovska-dolina

Asi v polovině doliny se na rozcestí Nad Žabím potokom odpojuje cesta s červenou značkou vedoucí na Rysy, ale tam naše kroky nemíří. Pokračujeme dále po modré a podél Hincova potoka, Satanových pliesok, Malého Hincova plesa a Hincových ok přicházíme do úžasného závěru doliny – Hincovej kotliny s Veľkým Hincovým plesom. Zmíněné pleso je největším a nejhlubším slovenským plesem a s výškou 1945 m n. m. i nejvýše položenou zarybněnou slovenskou lokalitou (byl zde uměle vysazen pstruh potoční).

Nad jeho průzračnými vodami se tyčí na západě Vyšné Kôprovské sedlo (2180 m n. m.), cíl naší cesty Kôprovský štít (2367 m n. m.), ze severu shlíží Čubrina (2376 m n. m.) a Veľký Mengusovský štít (2424 m n. m.) a z východu kotlinu ohraničují Východný Mengusovský štít (2398 m n. m.), Hincova veža (2377 m n. m.) a Mengusovský Volovec (2227 m n. m.). U plesa si dáváme oddych a nemusím asi zdůrazňovat, že kombinace vodní hladiny, majestátních štítů a hluboké modré oblohy dává pořádně zabrat závěrce mého foťáku.

VT_08-2013_Velke-Hincovo-pleso

Odpočatí vyrážíme na náročnější poslední úsek. Nejprve je potřeba celkem prudce vystoupat serpentinami v kamenitém svahu do Vyšného Kôprovského sedla, což nám zabírá necelou hodinku. Odtud odbočuje červená značka k vrcholu Kôprovského štítu. Tahle cesta je vtipně zpestřena předvrcholem, který spoustu turistů naláká k větě „už jsme konečně nahoře“, aby jim následně odhalil ještě drobné klesání po úzkém hřebínku s občasnými hladkými plotnami a teprve poté závěrečný výšvih suťoviskem na vlastní vrchol.

Nahoře sice nejsme sami, ale tuším, že na Rysech to bude v  tomto směru mnohem horší. Výhledy obzvlášť k Temnosmrečinským plesům a do Polska jsou prostě neskutečné. Je tak příjemné teplo, že si ani nenavlíkám větrovku a nechávám na sobě uschnout propocené triko v lehkém teplém vánku. Sedíme nahoře a kocháme se aspoň půl hodiny. V severovýchodním směru lze vidět kromě Čubriny a Mengusáků také proslulou polskou Orlí stezku (Orla Perć = můj velký sen!), zmiňované Rysy (2503 m n. m.), Vysokou (2560 m n. m.) a Lomničák (2632 m n. m.). Pohled jihozápadním směrem pak ukazuje např. Hrubý vrch (2428 m n. m.), Furkotský štít (2405 m n. m.) a v pozadí se tyčí i typická silueta slovenské národní hory – Kriváň (2494 m n. m.).

VT_08-2013_na-Koprovskem-stite

Stejnou cestou jakou jsme přišli pak scházíme asi čtyři hodinky zpět až na Štrbské pleso.

FOTOGALERII Z VÝLETU NAJDETE ZDE

Na výšlapu jsem nacvakal i materiál na nějaké spojovačky, takže kdo má zájem se porozhlédnout po Tatrách a okolí ve velkém rozlišení, ať pohledá v příslušné sekci fotogalerie tohoto webu.