Vysoké Tatry – srpen 2013
Přes Bystrou lávku

Túra č. 3: Štrbské pleso, vodopád Skok, sedlo Bystrá lávka, Furkotská dolina, chata pod Soliskom (lanovka)
Stoupání 1059 m, klesání 584 m, vzdálenost cca 12,5 km, čas cca 6 hod.

Brzo ráno frčíme električkou ze Smokovce na Štrbské pleso, rychle procházíme probouzejícím se střediskem a kolem hotelu Patria, sportovního areálu a hotelu FIS mizíme po žluté značce do Mlynické doliny. První metry stoupání nabíráme ještě v lese, po vyjití z pásma lesa se značka přimkne k potoku Mlynica, který touto dolinou ledovcového původu protéká. Dolina se skládá ze tří teras, přes hranu mezi první a druhou se řítí krásný a vyhledávaný vodopád Skok. Průchod a výstup kolem něj je opravdu parádní, nahoře na skalních plotnách je instalováno i pár řetězů pro případ horšího počasí nebo většího průtoku vody.

VT_08-2013_vodopad-Skok

Mlynická dolina leží mezi Solisky po jedné straně a hřebenem Bašt po straně druhé. Kolem Bašt a Satana jsme procházeli z druhé strany při naší první túře Mengusovskou dolinou na Kôprovský štít, tak si alespoň tenhle kousek Tater můžeme omrknout z obou stran.

VT_08-2013_mlynicka-dolina

Při dalším stoupání dolinou míjíme řadu ples a plísek (Nad Skokom, Volie, Kozie, …) a před výstupem na poslední terasu se zastavujeme u pamětní desky věnované tragicky zahynuvším záchranářům. V červnu roku 1979 se zde zřítil při záchranné akci vrtulník a sedm členů Horské služby přišlo o život. Důvodem bylo zřejmě použití nevhodného stroje Mi-8, který nebyl pro svou velikost a váhu pro manévrování v úzkých tatranských dolinách tím pravým a časem byl nahrazen „obratnějšími“ stroji. Nedaleko pamětní desky leží dodnes několik součástek z havarovaného vrtulníku a při pohledu na ně člověka zamrazí. Celá akce dostala nakonec ještě další rozměr, když turistka z NDR, ke které byl záchranářský vrtulník přivolán, sešla s pomocí přátel sama na Štrbské pleso!

Vyšlapáváme strmý práh na poslední terasovité patro doliny a kocháme se pohledem na poměrně velké Capie pleso (2075 m n. m.) a nad ním se tyčící Štrbský štít (2381 m n. m.), který spolu s hřebenem na severní straně a Hrubým vrchem (2428 m n. m.) a Furkotským štítem (2405 m n. m.) na západě celou Mlynickou dolinu uzavírá.

VT_08-2013_Capie-pleso

Obcházíme Capie pleso a kamenitým terénem přicházíme pod finální výstup na Bystrou lávku. Při stoupání do svahu se otevírají moc hezké pohledy na Okrúhle pleso, které bylo až doposud ukryto za terénní vlnou. Vedle něj Capie pleso, nad nimi masivní Štrbský štít, na pozadí Vysoká… výhledy jak víno!

VT_08-2013_capie-okruhle-strbsky

Poslední fáze pod sedlem je klasicky strmější a pro případ špatného počasí jištěna řetězy. Nyní v létě a za sucha si tam vykračujeme jak po schodech; o) Dříve vedla žlutá značka kousek severněji přes Bystré sedlo a z něj byl dostupný i 2405 m n. m. vysoký Furkotský štít s kruhovým výhledem. Jenomže asi tam byla podle Tanapáků už moc ochozená žula, tak se přístup na krásnou vyhlídku prostě zavřel a značka přemalovala na Bystrou lávku (2300 m n. m.). Spousta lidí tam ovšem stejně na černo dál chodí, protože vrchol Furkotského štítu je od Bystrej lávky fakt kousek. My byli tentokrát ještě za slušňáky a šli pouze po značce, ale pokud se tam ještě někdy dostanu, tak nebudu váhat ani chvilku. Jinak přechod přes Bystrou lávku je doporučená jednosměrka čili by na ni měli turisté nastupovat pouze z Mlynické doliny. Není to ovšem „přikázaná“ jednosměrka jako např. Priečne sedlo, takže se sem stejně chodí i Furkotskou dolinou od lanovky zpod Soliska. My měli kliku a žádnou zácpu v sedle nechytli, ale dovedu si tady představit pěkný špunt :o)

VT_08-2013_bystra-lavka

Při sestupu za sedla na druhou stranu do Furkotskej doliny je taky ještě pár řetězů, ale stejně jako ty před sedlem nejsou v letním počasí potřeba. Dole se leskne jedno z nejvýše položených tatranských ples – Vyšné Wahlenbergovo pleso (2157 m n. m.), nad ním se tyčí Ostrá (2350 m n. m.) a v pozadí nezaměnitelný Kriváň. Scházíme dolů k plesu a kolem něj pokračujeme k vedlejšímu menšímu Nižnému Wahlenbergovu plesu (2053 m n. m.). Tam dáváme v závětří za kameny na skalním prahu menší pauzu na tatranku. Krásné místo nabízí pohledy do Popradskej kotliny a na siluetu Nízkých Tater, příp. na částečně travnatou Sedielkovou kopu (2061 m n. m.).

VT_08-2013_nizne-wahlenbergovo

V suťovisku pod stěnou Ostrej veže pozorujeme pár kamzíků, ale je to na můj širokáč hrozně daleko, takže fotku nečekejte ;o) No a pak už jen sešup k rozcestníku, odbočka na modrou značku, krátký výstup k Chatě pod Soliskom a lanovkou na Štrbské pleso dolů.

FOTOGALERII Z VÝLETU NAJDETE ZDE

Na výšlapu jsem nacvakal i materiál na nějaké spojovačky, takže kdo má zájem se porozhlédnout po Tatrách a okolí ve velkém rozlišení, ať pohledá v příslušné sekci fotogalerie tohoto webu.